אחרי העלייה בקניות ובהוצאות לכבוד החגים, התחזיות הכלכליות מנבאות המשך מגמת ההאטה הכלכלית במשק בתקופה של אחרי החגים. האטה כלכלית/מיתון גורמים לצמצום היצור, ירידה בצריכה ובפעילות המסחרית לצד ירידה בתעסוקה. לרוב, הנפגעים העיקריים הם אנחנו- בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, אשר ממשיכים לשאת בהוצאות הקבועות השוטפות ונפגעים מהירידה המהירה בהכנסות.
ריכזנו עבורך מספר טיפים של הערכות עסקית לקראת כניסת המשק לתקופת מיתון:
• תהייה ריאלי - תהייה אקטיבי: אל תחכה לראות האם המיתון יגיע, ואל תשב בנחת ותניח שהכל יהיה בסדר והמכירות יעלו מעצמן. הכן את עצמך כבר עכשו לאפשרות של ירידה במכירות וקושי בעמידה בהוצאות של העסק. אם אתה יכול – הכן מראש סכום כסף בצד לחודשים האלו. אם לא- זה הזמן, כשמצב העסק עדיין טוב תזרימית, לפנות לבנק בבקשה להגדיל את מסגרת האשראי הנוכחית. אם תמתין שהעסק יהיה בקשיים ורק אז תיגש לבנק, רוב הסיכויים שבקשתך תידחה.
הבנק אינו האפשרות היחידה שעומדת בפניך, פעל עוד היום והגש בקשה לאחת מקרנות המימון הקיימות בארץ בבקשת קבלת הלוואה לטווח ארוך ובתנאים מועדפים . מדובר בקרנות מימון ללא מטרות רווח (להבדיל מהבנק) אשר מסתפקות בטחונות נמוכים מאלו שהבנק דורש ולעיתים בריביות נמוכות, תהליך קבלת ההלוואה מהקרנות מצריך הגשת תוכנית עסקית ואורך זמן. לכן מומלץ להתחיל בתהליך כבר עכשיו לפני שיגמר לעסק "החמצן" ויתחיל תהליך מסוכן של קשיי תזרים מזומנים ואי עמידה בהתחייבויות כספיות. לחץ כאן להשוואה בין הקרנות השונות כדי לדעת מה מתאים לך.
• הדק את החגורה - הורד בהוצאות מיותרות: שב ובדוק את כל ההוצאות השוטפות ובדוק היכן אתה יכול לצמצם בחודשים הקשים. אפילו צמצום של 5-10% מהוצאות העסק יכול להיות שינוי משמעותי! זכור כי בד"כ ההוצאה העיקרית של העסק היא שכ"ע. בדוק האם אתה יכול להיות יעיל יותר במצבת כוח האדם שלך ? הייה ערוך לשינוי ו/או צמצום כ"א בהתאם לרמת הפעילות העסקית,בחן אפשרות ניצול ימי החופשה של העובדים באופן יזום ובעיתוי המתאים לרמת הפעילות, בחן אפשרות העסקה בתשלום שעתי על פני חודשי, צמצום היקפי המשרות למשרות חלקיות וכד'.
• הגדל את ההכנסות ע"י הגדלת המכירות: בתקופות של ירידה בביקושים ובמכירות טמונות הזדמנויות עסקיות חדשות. דווקא עכשיו כשיש מתחרים בקשיים שעומדים לצאת מהמשחק, תוכל אתה ליזום ולדחוף קדימה את הפעילות השיווקית. חשוב על שיפור סל השירותים/המוצרים שלך, בצע פילוח שוק מחודש אולי תגלה פלחי שוק חדשים, הכן סל של מבצעי מכירות שתוכל לשלוף ולבצעם בזמן המתאים, בחן אפשרויות למידה, השתתפות בקורסים להרחבת הידע.
הימנע מאפלייה לרעה של לקוחות קיימים. בעסקי שירות, הנחה/הטבה הניתנת רק ללקוחת מצטרפים פוגעת באמון של לקוחות קיימים, מבריחה רבים מהם ופוגעת באחוזי שימור הלקוחות. הציעו הטבה המקנה ללקוחות הקיימים לפחות את אותה התועלת הניתנת למצטרפים חדשים ורצוי אף יותר מכך.
• השקע בפרסום העסק שלך: ולא, הכוונה אינה לצאת בתשדירי פרסומות, שלטי חוצות ופרסום מודעות בעיתונות אשר עולים עשרות אלפי שקלים. היום, בעידן המדייה החברתית, בהשקעה כמעט אפסית ניתן להגביר את החשיפה של קהל היעד לעסק שלך ולפרסם את עצמך, למשל בלינקדאין, בפייסבוק ואף להעלות אתר אינטרנט לגמרי בכוחות עצמך ותוך שעה!
לסיכום: תקופת האטה כלכלית היא תקופה מאתגרת , בה יש להדק את החגורה ולקוות לימים טובים יותר מבחינת המצב הכלכלי. עם זאת, אל תהייה פסימי- זהוי גם תקופה בה השינוי יכול להיות לטובה ודרך הקושי תוכל לצאת כשהעסק שלך חזק יותר מתמיד. כל שצריך הוא לעצור- לשבת, לחשוב ולתכנן קדימה במיוחד בימים אלו של חשבון נפש.
שנה טובה ובהצלחה!